Wortelkanaalbehandeling

Behandeling zonder bloeden

Laserbehandeling van het wortelkanaal

Wortelkanaalbehandeling

De behandeling van een wortelkanaal dat ontstoken is, kan met laser gedaan worden. Het voordeel hiervan is dat de behandeling minder traumatisch is en na één keer al af behandeld kan worden in plaats van twee behandelingen. De behandelduur is dus korter en tevens is de kans op complicaties stukken minder.  De laser zorgt ervoor dat de ontsteking tenietgedaan wordt.

Wat is endodontie?

Om de tand te kunnen behouden, is het onontbeerlijk om het geïnfecteerde wortelkanaal van de tand te steriliseren. De laserstraal dringt vanwege de hoge energie zelfs in de kleinste wortelkanalen binnen die voor de endodontische instrumenten niet toegankelijk zijn en vormt een steriele omgeving door de bacteriën te vernietigen.

Voordelen voor de patiënt

• Vernietiging van de bacteriën in het wortelkanaal, sterilisatie
  • Prettigere behandeling met bijna geen pijn
  • Behandeling zonder bloeden
  • Betere wondgenezing
  • Aanzienlijk verkorte behandelingstijd

Het behandelen van parodontitis, tandvleespockets, terugtrekkend tandvlees en het loskomen van de tanden.

In de afgelopen jaren werd de chirurgische laser-apparatuur in zo een mate verbeterd dat het tandvlees rond de losgekomen tanden nagenoeg vrij van pijn, zonder verdoving kan worden behandeld. In het kader van de behandeling worden de tandvleespockets met een zeer dun glasvezel vernauwd en de pathogene microben worden vernietigd. Het tandvlees hecht zich in de meeste gevallen weer stevig aan de tandhals, de pockets verdwijnen en de losgekomen tanden komen weer vast te zitten.